درمانگر و راهنمای خانواده

مشاوره خانواده

درمانگر و راهنمای خانواده

درمانگر و راهنمای خانواده با روش های علوم شناختی و نوروفیدبک و بیوفیدبک

بایگانی
پیوندها

۲۸ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

مشاوره اعتماد به نفس

چرا مشاوره اعتماد به نفس اهمیت دارد؟
اعتماد به نفس یک مفهوم مهم و البته تاثیر گذار در زندگی هر فرد است که می تواند موفقیت یا عدم موفقیت افراد را تا حدود بسیار زیادی پیش بینی کند.

هستند افرادی که سرشار از هوش یا IQ هستند ولی به سبب عدم اعتماد به نفسشان هیچگاه نتوانسته اند توانایی هایشان را آنطور که باید در معرض نمایش بگذارند چون به توانایی های خود ایمان نداشته اند و احساس خودکم بینی داشته اند.

عدم اعتماد به نفس می تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد ولی متاسفانه افراد بسیاری ممکن است تا آخر عمر با کمبود اعتماد به نفس زندگی شان را سپری می کنند و هیچگاه به خودباوری لازم نرسند. بنابراین پرداختن به این مبحث بسیار مهم است و به همین دلیل ما در این مقاله با عنوان مشاوره اعتماد به نفس قصد داریم اطلاعات لازم در مورد اعتماد به نفس و راه های تقویت آن را به شما ارائه دهیم.

تعریف اعتماد به نفس
اعتماد به نفس نوعی نگرش است که به فرد اجازه می دهد دیدگاه واقعی و مثبتی نسبت به خود داشته باشد و سبب می شود فرد به تواناییهای خود اعتماد کند و احساس کنترل بر روی زندگی داشته باشد.

جستجوی اعتماد به نفس واقعی
اگر افراد فقط در مورد کارهایی که می توانند خوب انجام دهند اعتماد به نفس داشته باشند در واقع خودشان را محدود کرده اند و فقط در موارد معدودی اعتماد به نفس دارند در صورتی که اعتماد به نفس واقعی احساسی است که سبب می شود فرد در زمینه های مختلف نسبت به توانایی های خودش ایمان داشته باشد و برای رسیدن به خواسته اش تلاش کند.

اعتماد به نفس واقعی ربطی به رویدادهای ظاهری ندارد بلکه باور به توانایی های درونی است که فرد را قادر به انجام کار و فعالیتی خاص می کند.  به عنوان مثال فردی ممکن است در ذهن خود چنین تصور کند که اگر فلان ماشین یا شغل را داشته باشم مطمئنا شرایطم بهتر خواهد بود و اعتماد به نفس بالاتری خواهم داشت ولی گاها این اتفاق می افتد که فرد با دستیابی به این شرایط و امکانات، باز هم به خودباوری و اعتماد به نفس لازم دست پیدا نمی کند، به همین دلیل است که فرد باید از درون خود به دنبال اعتماد به نفس باشد نه از بیرون.

اگر حس اعتماد به نفس را فقط محدود به دستاوردهای خود در زندگی کنیم خود را برای عدم اعتماد به نفس آماده کرده ایم. ما نمی توانیم بازتاب جهان را به اهداف و رویاهایمان کنترل کنیم، تنها چیزی که توان کنترل آن را داریم و باید به آن اعتماد داشته باشیم تعهد و اعتمادمان به توانایی خود برای انجام هر امر ضروری در جهت رسیدن به آرزوهای خود است .

اگر اعتماد به خود را برپایه وجود خود بنا کنیم هیچ کس و هیچ شرایطی نمی تواند آن را از ما بگیرد. احساس اعتماد به نفس ما از اراده و تصمیم خودمان سرچشمه می گیرد.

منبع:مرکز مشاوره و روانشناسی مشاورانه-مشاوره اعتماد به نفس
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۱۶
Dr Hasani