بررسی آزار جنسی در میان دختران نوجوان
آیا دختر شما مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است؟
اتهامات آزارهای جنسی و تجاوز علیه هاروی وینستین کارگردان هالیوودی، صدها تن از زنان سراسر جهان را متحد کرده است. اشتراک گذاری این داستان ها در فیسبوک و توئیتر و اینستاگرام با هشتگ “منم همینطور”، باعث شده است تا بسیاری از مردم سکوت خود را درمورد یکی از آزاردهنده ترین اقدامات زن ستیزانه در فرهنگ های ما بشکنند.
آیا دختر نوجوان شما مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است؟ آیا اینطور فکر می کنید؟ او باور دارید در برابر متجاوز خود مقاومت می کند؟ چطور او را حمایت می کنید؟ اینها سوالاتی مهلک برای والدین محسوب می شوند.
اگر فکر می کنید تجاوز جنسی زنان فقط در مکان های کاری اتفاق می افتد شما در اشتباه هستید. مطالعه ای اخیر توسط نشان داد که تجاوز جنسی بخشی از زندگی روزمره در مدارس متوسطه و دبیرستان آمریکا تصور می شود.
برای مطالعه بیشتر:
مسئله سوء استفاده جنسی از کودکان
نگرانی در مورد رفتارهای جنسی نوجوان
تقریباً نیمی از دانش آموزان برآورد شده در پایه های 12-7، نوعی از آزار جنسی را در طی سال های تحصیلی جاری تجربه کرده اند و 87 درصد از آنها گزارش دادند که این عمل اثرات بدی بر آنها داشته است. یک سوم دانش آموزان آزار جنسی را از طریق ایمیل، متن و فیسبوک و دیگر انواع رسانه حس کردند. یک سوم دختران و یک چهارم پسران گزارش کردند که آنها مزاحمت جنسی را در دیگران مشاهده کردند.
برخلاف بروز پیامدهای هیجانی برای این افراد، اکثر زنان جوانی که مورد تجاوز جنسی یا سوءاستفاده قرار گرفته اند نسبت به متجاوزان خود حالاتی انفعالی از قبیل دوری از آنها، به حداقل رساندن رفتارهای نامشروع و انکار کردن همه چیز نشان می دهند (بوئز، اسپری و اُ لیری –کلی، 2005) این شکل انفعال به چند دلیل موجه رخ می دهد. در حالی که زنان به قصد قطع ارتباط تمایل به آزار جنسی دارند آنها همچنین خواستار حفظ جایگاه خود در مکان کاری می باشند. این افراد از انتقام گرفتن از متجاوز می ترسند. اخیراً آنها اغلب به دلیل عدم محافظت از خود در برابر افراد هتاک احساس گناه یا مشارکت در جرم می کنند.
بسیاری از افراد نمی توانند اغلب چرایی رفتار منفعلانه زنان در برابر متجاوزان یا فرار نکردن برای جلوگیری از آسیب را، درک کنند. در عوض، زنان گزارش می کنند که به بدن های آنان احساس یخ زدگی و فریز شدن موقتی دست می دهد. تحقیقات نشان می دهند که این واکنش های فریز شدن شایع و نیز همراه اصلی واکنش معروف جنگ – گریز در مواقع وحشتزدگی است (بارلو،2004). این عدم تحرک، نوعی واکنش زیستی طبیعی در برابر استرس زیاد است. این واکنش به طور خودکار هنگامی رخ می دهد که بدن فرصت کمی برای فرار یا برنده شدن در مبارزه احساس می کند (اسکمیدت و همکاران، 2008).
با وجود اینکه عمل قاطعانه جنگ یا فرار یا افشای واقعیت برای زنان در محل کار سخت است، این کار برای دختران مدرسه ای به ویژه، دو برابر مشکل زاست. در عین حال می دانیم زمانی که فرد قربانی یا کسی که شاهد است واکنش نشان دهند، تاثیر ژرفی بر توقف آزار جنسی خواهند گذاشت (مک دونالد و همکاران، 2016).
آلان اسکور از اساتید بالینی مراکزUCLA در تحقیقات فرهنگ، مغز و رشد شواهدی را در نوروساینس تأیید می کند که حاکی از اثرات منفی سوءاستفاده جنسی بر افراد جوان است. چرا؟ زیرا سوءاستفاده، مغز در حال رشد، مخصوصا بخشی که هیجان را تنظیم می کند تغییر می دهد. متعاقباً آزار و سوءاستفاده می تواند منجر به زمینه استفاده از داروها در زندگی آینده و بروز دیگر مشکلات مهم سلامت روان شود.
در حالی که گاهی اوقات مواردی از آزار جنسی توسط معلمان و دیگر بزرگسالان هماهنگ کننده کارهای مدرسه در زمان مدرسه و پس از مدرسه گزارش شده است اما اکثر رفتارهای آزار جنسی در مدرسه ها بین همسن و سالها رخ می دهد (هیل و کارل،2011).
منبع: مرکز مشاوره و روانشناسی ایران-بررسی آزار جنسی در میان دختران نوجوان